diumenge, 4 d’octubre del 2009

Un estiu a la Birham School





Per Maria José

Haig de reconèixer que, quan Victoria em va proposar anar a escola de Birham a Yeka com a professora d'anglès per als seus mestres, em vaig sentir una mica aclaparada. És cert que vaig ser jo qui li va demanar col·laborar durant l'estiu en algun dels projectes de Mediterranea, però hi havia una sèrie d'aspectes que em feien sentir una mica insegura (i, sí, espantada) durant la preparació del meu viatge. D'una banda, estaven els problemes que havien sorgit a l'escola amb l'anterior Edir. Em produïa certa preocupació el pensar que algunes de les persones "destronades" poguessin veure'm com a responsable de la seva pèrdua de privilegis. D'altra banda, el ser l'única "faranchi" dels contorns m'atreia i em donava objecció alhora. A més, estava el fet de fer classes a mestres quan jo no sóc professora i menys encara d'anglès, s'adonarien a l'instant que mai abans havia impartit una classe d'aquest idioma! Finalment, haig d'explicar que estic tramitant l'adopció d'un nen d'Etiòpia. No sabia com anava a reaccionar quan m'enfrontés als prop de 180 nens de l'escola! Però totes aquestes pors, totes les meves inseguretats es van esvair en el moment en el què vaig trepitjar l'escola de Birham per primera vegada, acompanyada de Zerihun, qui em va presentar al personal de l'escola i em va ajudar a acordar els horaris i l'organització de les classes. El personal de l'escola va resultar ser encantador, em van acollir estupendament i em van fer sentir com a casa. I en dir el personal em refereixo a tots. Des de de directora fins a la netejadora, passant per la resta de mestres, les noies de la cuina, els guardes... per no parlar dels nens! Un dia a l'escola de Birham comença primerenc. No sé molt bé a quina hora comencen a arribar els nens, però entorn de les 8:15, quan jo solia arribar, les mestres portaven ja temps esperant-los en la porta per donar-los la benvinguda. A les 9, servíem el desdejuni als nens: llet calenta i un panet. En les dues últimes setmanes, va començar un període de dejuni previ a la festivitat de l'Asunción, per la qual cosa molts nens (els més majors) substituïen la llet per te. Després del desdejuni, començaven les classes dels nens, temps que jo aprofitava per a preparar les meves classes de la tarda (que començaven després que els nens abandonessin l'escola) i per prendre un cafè i xerrar amb les noies de la cuina. Després de l'esbarjo i una última hora de classe, arribava el moment de repartir el menjar als nens, fonamentalment sopa de verdures amb llenties, pasta o injera, molta injera. Aquí crec que en més d'una ocasió les mestres van témer que jo donés alguna ensopegada i em caiguessin al terra tots els plats de la safata que transportava... i no les culpo. La veritat és que jo era la primera a la què li feia por que això succeís. Afortunadament per als nens, tots els plats i el seu contingut van arribar intactes als seus destinataris. Durant tot l'any, després del menjar i una estona de migdiada, els nens continuen amb les classes i, abans de tornar a casa, prenen un berenar. No obstant això, durant la meva estada a l'escola, els nens eren recollits pels seus pares després del menjar. Segons em van explicar, aquesta reducció de l'horari es devia al fet que agost és període de pluges i, d'aquesta manera, es reduïa el risc al fet que la tempesta sorprengués als nens de retorn a la seva casa. Sé que a algú podrà sonar-li a excusa, però la veritat és que tenien tota la raó: aquests dies vaig poder comprovar com el gruix de les tempestes es produïa diàriament, precisament, a l'hora a la què els nens haurien sortit de classe si haguessin fet el seu horari complet. Pel que fa al moment de la sortida dels nens de l'escola, hi ha alguna cosa que va cridar la meva atenció: el fet que els pares dels nens més petits, o la persona que fora a recollir-los a l'escola, haguessin de mostrar el carnet d'identitat del nen perquè les mestres els deixessin sortir. Quan, una vegada de retorn, ho vaig comentar a algunes amigues que tenen nens petits, la majoria es van sorprendre i es van lamentar que no es portés aquest control en totes les guarderies i escoles espanyoles. És cert que l'escola Birham de Yeka té moltes manques materials, tant de mitjans com de condicions de les seves instal·lacions: les aules resulten molt fosques i fredes, sobretot en l'època de pluges en la qual hi ha molta humitat i el cel està molt ennuvolat, al que ha d'afegir-se el que a la zona només hi hagi subministrament elèctric els dies alterns. Però el que és indiscutible és que aquestes manques no afecten en absolut al tracte personal ni a la neteja de l'escola. L'escola la mantenen molt endreçada, alguna cosa que és molt important si es té en compte que són les mateixes aules i els mateixos pupitres els que serveixen també de menjador i de taula per als nens, tant a l'hora del desdejuni com a l'hora del menjar. Quant al tracte del personal cap als nens, és impecable. Es preocupen moltíssim pel seu benestar i per que no els falti menjar. Les mestres no poden ser més afectuoses amb ells... i als nens se'ls veu molt contents amb elles. L'experiència ha estat, des de tots els punts de vista, molt enriquidora per a mi, i des d'aquí vull agrair a Mediterranea que em brindés aquesta oportunitat. Però a més, encara que no crec que arribin a llegir això, i tal vegada precisament per això, vull aprofitar aquesta ocasió per expressar la meva enorme gratitud a tots els amics que vaig deixar a Etiòpia. Aquesta experiència no hagues estat la mateixa sense ells: A tot el personal de l'escola, des de la directora fins a la netejadora, passant per tots els mestres, les noies de la cuina i els guardians, pel seu immillorable acolliment. Van aconseguir que em sentís a l'escola com a casa meva. Com diu Zerihun, a l'esperança etíop: els nens. Per tots els seus petons i abraçades. Mai podran imaginar el que suposaven per a una aspirant a mare d'etíop com jo. Als meus alumnes de les classes d'anglès, per la seva paciència i comprensió. També a Lligo Ambachew per trobar-los per a mi. A Zerihun, per la seva ajuda en la meva primera visita a l'escola i per estar aquí quan ho necessitàvem. Finalment, encara que siguin alienes a Mediterranea, no puc oblidar a dues persones més. El meu bon amic Getachew: per ajudar-me des de la distància amb tots els preparatius previs al meu viatge, preocupant-se per tots els detalls logístics de la meva estada i posant-me en ?les rodes? del bon Ayele, qui es va preocupar del meu desplaçament diari des d'i fins a l'escola. A tots ells, i a punts altres, no puc deixar de mostrar-los el meu agraïment. Ells ocuparan sempre un buit en el meu cor. Confio a tornar a veure'ls molt ràpid.